Basisprincipes van SEO
SEO

Basisprincipes van SEO

Iedere ondernemer wil tegenwoordig (online) vindbaar zijn en dus zo hoog mogelijk in de resultaten van de zoekmachine komen. Hierdoor is het belangrijk dat jouw onderneming haar zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, goed bijhoudt en verbetert. Om hoog te scoren moet er aan vele regels worden voldaan, die op basis van een algoritme ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekpagina komt te staan. Binnen dit algoritme hebben niet alle factoren evenveel invloed en daarom leggen wij je hieronder graag uit wat de belangrijkste basisprincipes zijn voor SEO.

Gebruiksgemak

Het eerste basisprincipe voor SEO is het gebruiksgemak. Bij het gebruiksgemak gaat het erom dat jouw website gemakkelijk te navigeren is en dat hij functies gebruikt die ervoor zorgen dat bezoekers er een plezierige tijd op doorbrengen. Dit houdt in dat er gekeken wordt naar zaken als het doorklikpercentage (CTR), dat aangeeft hoeveel mensen die deze site zien ook werkelijk naar de webpagina gaan, in vergelijking met mensen die via zoekmachines zoeken. Ook wordt er voor het ‘beoordelen’ rekening gehouden met de bekeken pagina’s, omdat sommige gebruikers misschien alleen maar bladeren in plaats van dat zij de hele pagina bekijken.

Relevantie van de content 

Het tweede principe is de relevantie van de content. Wanneer je jouw inhoud opstelt, gebruik dan zoekwoorden die zorgvuldig onderzocht en gekozen zijn, zodat Google ze zal kunnen vinden (denk aan weergaves van een zoekwoord). Als je een woord te veel of zonder reden gebruikt, dan kan dat een probleem veroorzaken met hoe goed de pagina gerangschikt wordt. Dit kan zijn omdat er misschien geen behoefte is aan zo’n herhaling. Aangezien gebruikers de informatie gewoon rechtstreeks uit hun zoekbalk kunnen opzoeken, in plaats van rond te klikken op pagina’s vol tekst. Wat ook de laadtijd van de website aanzienlijk zou vertragen (en het gebruiksgemak dus minder maakt)! Schrijf de tekst daarom op een natuurlijke manier, in begrijpelijk taalgebruik en in de juiste lengte.

Backlinks

Zodra dit gelukt is, is het belangrijk om aan de slag te gaan met Backlinks. Backlinks zijn doorverwijzingen van andere websites naar jouw website en zijn ook erg belangrijk voor je SEO. Wel is het hierbij van belang dat je de juiste anchortekst gebruikt en om te kijken of de betreffende website ook relevant is voor jou. Gaat jouw website over tuinmeubelen, dan is een backlink van een pagina over computers niet zo relevant.

Technische SEO 

Tot slot het laatste basisprincipe; de technische SEO. Technische SEO is een belangrijke factor voor het algemene succes van jouw site. Technische zaken zoals de laadsnelheid van een pagina en of hij wel of niet “mobielvriendelijk” is, kunnen een enorme invloed hebben op hoe snel mensen vinden wat ze zoeken op de website. En draagt dus ook weer bij aan de eerste factor; het gebruiksgemak.

Wil jij een gratis marketingscan ontvangen ter waarde van €395,-? Neem contact met ons op! 

Gebruik van SEA om de SEO te versterken

Door goed gebruik te maken van SEA en SEO zorg je ervoor dat jouw website sneller gevonden wordt. Met SEA maak je advertenties aan (betaald) via Google Ads. Deze advertenties worden, bij het invoeren van bepaalde zoekwoorden, bovenaan de zoekpagina getoond. Voor deze zoekwoorden wordt er met name gebruik gemaakt van short tail zoekwoorden. Bij SEO draait het om het optimaliseren van de website voor een hogere score in Google. Hiervoor wordt er vooral gebruik gemaakt van long tail zoektermen. Om de SEO met SEA te versterken is het verstandig om de strategieën van beide goed op elkaar af te stemmen.

Kort samengevat zijn dus de basisprincipes van SEO belangrijk om ervoor te zorgen dat de website van jouw onderneming zo hoog mogelijk vertoond wordt op de zoekpagina en wordt dit mede bepaald op het gebruiksgemak, de relevantie van de content, backlinks en technische SEO. Daarnaast kan er door het gebruikmaken van SEA gezorgd worden dat de SEO versterkt raakt en is het dus verstandig om de strategieën goed op elkaar af te stemmen

 

Meer over SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

SEA SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

Google verbiedt loodgieteradvertenties in Nederland, leidend tot focus op SEO en positieve recensies voor online zichtbaarheid.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

SEO

De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

Het recente SEMRush-rapport over rankingfactoren biedt inzichten die we graag willen delen.

Jens Koreman
Teamlead - SEO