groei in website bezoekers
toename in online afspraak boekingen
gemiddeld bereik per maand social media
Wij hebben Bril Jan’t geholpen met:
Jan Kik, in 1997 gestart met optiek Bril Jan’t: ‘Altijd direct respons’
“Ik loop al heel lang rond in de optiek,” vertelt Jan. “Eerst bij andere bedrijven. Maar eigenlijk altijd al met in mijn achterhoofd het idee om op termijn voor mezelf te beginnen. Dus veel rondkijken, kennis opdoen en contacten leggen.”
Uiteindelijk liep hij ertegenaan: Bril Erik in Lisse. De overname ging zeker niet vanzelf, het was een lang en moeizaam traject. Jan veranderde meteen de naam toen alles rond was en de oude eigenaar uit de zaak ging. “Op dat moment werd ik voor gek verklaard, het was echt een begrip. Maar achteraf gezien is het een succes geworden.”
Nu is Bril Jan’t regionaal bekend. Niet als gevolg van explosieve groei. Hij noemt het zelf een ‘voorzichtig stijgende lijn’. Er is ook nogal wat gebeurd in de optiek. Steeds meer ketens zijn er gekomen. De druk is groter geworden en het kost steeds meer om de grote jongens voor te blijven. “Telkens andere merkmonturen erbij zoeken. En vernieuwen, dus investeren in apparatuur.”
Mee in de prijzenslag? Dat kon en wilde Jan niet. Liever inzetten op product en service. “Je verkoopt jezelf, het is een totaalpakket.”
Social media is steeds belangrijker geworden, ook voor de business. Jan had wel het idee dat hij daar iets mee moest. Maar hij heeft er weinig kaas van gegeten, is er niet mee opgegroeid en vindt het ook niet leuk om te doen. Daarom besloot hij om het uit te besteden, maar bij die partij liep het stroef. “Het kostte me veel geld en ik zag geen tastbare resultaten.”
“We werken nu ongeveer een jaar samen en het gaat erg goed. Je krijgt altijd direct respons, dat vind ik fijn.”
Eigenlijk wilde hij daarna iemand aannemen, om internet en social media op te pakken. Maar Jan besloot in zee te gaan met BuroContent. Het contact was er al ‘via via’ en Theodoor had een paar keer gezegd dat hij echt iets met Facebook en Instagram moest gaan doen. “We werken nu ongeveer een jaar samen en het gaat erg goed. Je krijgt altijd direct respons, dat vind ik fijn.”
“Laatst nog. Wij hebben een product tegen beslagen brillenglazen bij het dragen van een mondkapje. Theodoor plaatste er iets over op social media en het sloeg meteen aan!” Ook heeft BuroContent gezorgd dat er een online afsprakentool op de website is gekomen. Dat werkt volgens Jan Kik heel prettig. De papieren agenda is in korte tijd al helemaal overbodig geworden.
Bril Jan’t wil de naamsbekendheid uitbreiden tot een grotere straal om Lisse: van vijftien naar dertig kilometer. Het is een optiek die niet bekendstaat als een prijsvechter. “We moeten daarom wel het gebied verbreden, alleen al om het klantenbestand op peil te houden.”
Mede daarom is sinds kort ook een campagne gestart op Google Ads. Deze is gericht op enkele specifieke brillenmerken en daarbij is het bereik nu al flink gegroeid.
De volgende stap wordt Private Shopping. “Ook de snelheid van reageren en uitwerken bij zulke initiatieven is echt een positief punt van BuroContent. Bij uitbesteding weet je dat er een bepaald bedrag tegenover staat. Maar daar komen we altijd uit, en voor mij is het de investering zeker waard.”
“Laatst sprak ik een leverancier die met dezelfde dingen worstelt. Die heb ik aangeraden om ook eens met Theodoor te gaan praten,” zo besluit Jan.