119%

Toename aantal Facebook volgers

35%

toename in online afspraak boekingen

1.935

gemiddeld bereik per Instagram post

Ervaring
van Henk-Jan de Mooij

Henk-Jan de Mooijdirecteur van Tuincentrum de Mooij: ‘Goedverhouding tussen prijs en kwaliteit. 

Tuincentrum de Mooij bestaat sinds 1999. Henk-Jan komt uit een kwekersfamilie en de locatie in Rijnsburg was vroeger dan ook een kwekerij.

Hij vertelt over die begintijd: “De vergunning liet een paar jaar op zich wachten. Toen we die kregen, kwam ik net van school als jongste van drie. En omdat ik toch al de handel in wilde, lag het voor de hand dat ik het nieuwe tuincentrum zou gaan doen.”

Zijn vader wist als kweker wel hoe hij een kas moest bouwen, maar meer ook niet. Dus die werd neergezet en Henk-Jan kreeg te horen dat hij het verder maar moest uitzoeken. Ze begonnen met vier man personeel. In de loop van twee decennia is het tuincentrum flink gegroeid. Het assortiment werd steeds groter, sinds 2016 is er ook een lunchroom en inmiddels lopen er 28 medewerkers rond.

Tuincentrum de Mooij en BuroContent

Die contacten gaan eigenlijk al terug tot de begintijd. Léon werkte al voor ons toen hij bij een reclamemaker zat. En nadat hij voor zichzelf was begonnen, zijn we bij hem gebleven. Uiteindelijk is dat nu BuroContent geworden,” kijkt Henk-Jan terug. 

“We zijn gewend om veel zelf te doen en heel snel te schakelen. Dat moet ook, omdat dit bedrijf iedere dag verandert. Per uur zelfs, er zijn zóveel artikelen. Maar je zag dat terug in de manier waarop we met social media omgingen. We plaatsten veel, soms echt teveel. En het was ook wel erg zenden.

Het mocht allemaal wel iets minder en rustiger, zag Henk-Jan. Maar dan moest wel het bereik per bericht omhoog. Bovendien vond hij de belasting te groot. Daarom is de social media nu deels uitbesteed aan BuroContent. “Je ziet dat het nu ook allemaal de kant opgaat die ik voor ogen had,” zegt hij. 

Bereik en reacties op social media zijn leuk, maar uiteindelijk wil Henk-Jan mensen in de winkel hebben: Daar zit natuurlijk onze handel. Het blijft lastig te meten waar bezoekers vandaan komen, maar vroeger met advertenties wist je helemáál niks. Dus we moeten toch vooral zorgen dat we goed zichtbaar zijn. En interessant genoeg om mensen over de drempel te helpen. 

Hij merkt dat het werkt: “We laten online leuke dingen zien, eigenlijk als een soort etalage. Maar we zitten wel in de sfeer en groene handel. Dus mensen willen het zien en voelen. En dan komen ze toch langs. We tonen sinds kort bijvoorbeeld de nieuw binnengekomen planten, met prijzen erbij. Dat slaat goed aan. Je kunt niet online bestellen, maar uiteindelijk lopen die mensen hier wel. 

Juiste timing en continuïteit 

Henk-Jan is blij met de samenwerking: “De ervaringen zijn goed. Als er wat is, wordt het meteen opgepakt. We houden elkaar ook scherp, dat is prettig. Elke twee weken komen we bij elkaar om de planning door te nemen. En we appen, mailen en bellen tussendoor als dat nodig is. Ze reageren altijd snel bij BuroContent.” 

“Het is fijn dat ik de social media nu deels kan loslaten. Daar ging het uiteindelijk om. Natuurlijk kun je niet alles over de schutting gooien en zeggen: zoek jij dat maar uit’. Wanneer we voor input moeten zorgen, komt de gedachte nog weleens op: ‘ik kan het bijna net zo goed zelf doenMaar ik ben veel te blij dat ik voor een groot deel van die zorg af ben.”

Hij vervolgt: “En wat nog veel belangrijker is, BuroContent heeft veel verstand van de timing. Met die algoritmes en zo, dat snappen wij echt niet. Als wij het doen, zie je heel snel weer het oude stramien. Dan knallen we er elke ochtend om negen uur maar iets op, omdat we dan toevallig achter de PC zitten. En als het echt druk wordt, slaan we juist weer heel makkelijk over. Terwijl de continuïteit erin moet blijven. Nu hebben we tenminste iemand die ons achter de broek zit. BuroContent regelt dat de goede dingen op de goede momenten worden geplaatst. Dat is wel iets wat ik altijd in mijn achterhoofd hou!”