Blogs, je wordt er tegenwoordig mee overspoeld. En het is maar de vraag of het iets oplevert voor jouw bedrijf. Toch zal je hierna zien dat het je tijd en energie meer dan waard is. En je krijgt een paar tips om het schrijven wat makkelijker en leuker te maken.
Wat is een zakelijk blog eigenlijk?
Gek genoeg is in dit geval de belangrijkste vraag: wat is het niet? Een zakelijk blog is NIET bedoeld voor directe sales. In plaats van jouw boodschap te ‘zenden’, ga je de lezer helpen die een vraag of probleem heeft. Dus je deelt je kennis en je geeft tips. Met jouw doelgroep en op jouw vakgebied. Dat is de informatieve kant zakelijk bloggen. Maar je kunt ook zorgen dat de lezer in beweging komt. Dan gaat het veel meer om motiveren en inspireren.
Krachtige marketingtool
Je kunt al je andere marketinginspanningen versterken als je zakelijk blogt. Zorg dat je regelmatig een blog plaatst en je zal merken dat de mailinglijst langzaam maar zeker gaat groeien.
Je bouwt ook autoriteit op. Want vaste lezers van jouw blogs ontdekken steeds meer dat je echt kennis van zaken hebt. Die zullen de waarde gaan inzien van wat jij schrijft, omdat ze telkens iets opsteken van de blogs. Je wordt hun expert op dit vakgebied. En als ze daarin dan een vraag of probleem hebben, ben jij de eerste aan wie ze denken. Je bent top of mind. Dat is nu eenmaal hoe het menselijk brein werkt. Mooi hè.
Maar goede blogs zorgen ook dat je website veel beter wordt gevonden in de zoekmachine. De inhoud zal vaak aansluiten bij wat je aanbiedt. Dus jouw online content wordt ‘rijker’. En dat niet alleen. Door regelmatig een blog te plaatsen, voeg je natuurlijk ook steeds meer pagina’s toe aan je website. Kwaliteit én kwantiteit dus.
Er zijn nog meer voordelen. Als je het blog ook plaatst op je social media, klikken alleen mensen door die al geïnteresseerd zijn. Die zullen vaak langer blijven hangen op je website en meer pagina’s bezoeken. Dat is goed voor je Google-ranking.
Dankzij de handige tips in je blogs gaan verder andere relevante websites verwijzen naar die van jou. Dat noem je backlinks en die zijn ook waardevol voor Google. Uit cijfers van Hubspot zie: https://blog.hubspot.com/marketing/business-blogging-in-2015 blijkt dat blogs kunnen zorgen voor 434% meer geïndexeerde webpagina’s en 97% meer backlinks.
Resultaat
Ja, het regelmatig schrijven van blogs vraagt zeker iets van je. En nee, het leidt niet altijd tot direct meetbare sales. Maar kijk nog eens naar al die positieve effecten op de rest van je marketing. Die gaan veel meer opleveren dan je erin stopt.
Tips
Hik je er tegenaan om te starten, of om vaker te gaan bloggen dan je nu doet? Vind je het schrijven lastig, of gewoon niet leuk? Soms helpt het om vooruit te kijken. Naar de mooie resultaten die volgen. En de kick daarvan alvast een beetje te voelen. Ga ook een beetje spelen met de vorm. Het een past soms beter bij je dan het ander. En vooral: probeer te schrijven vanuit de passie die je hebt voor het vak. Kom je er echt niet uit? Dan kun je het schrijven altijd nog uitbesteden.
Wil je nog meer weten over zakelijk bloggen? Of kunnen we je er op een andere manier bij helpen? Dan horen we het graag.