SEO Checklist
SEO

SEO Checklist

Voor het behalen van een hogere positie in de Google zoekmachine is het belangrijk om een goede SEO-score te behalen. In onze eerdere blog over de Basisprincipes van SEO is er al een uitleg gegeven aan welke regels voldaan dient te worden. Maar ook de manier van schrijven en enkele andere richtlijnen zijn belangrijk voor een hoge page-rank. Met behulp van de onderstaande SEO checklist kan ook jij aan de slag gaan met het verbeteren van je SEO.

ZOEKWOORDEN ONDERZOEK

De eerste stap voor het verbeteren van je SEO is om op zoek te gaan naar zoekwoorden voor jouw onderneming, dienst of product belangrijk zijn en een hoge (maandelijkse) weergave heeft. Hierdoor weet je waar mensen naar op zoek gaan en waar jij dus op gevonden wilt worden. Richt je hierbij vooral op één hoofdkeyword en enkele gerelateerde keywords (afhankelijk van de lengte van de tekst). Voor het onderzoeken van zoekwoorden zijn er op internet meerdere tools te vinden, enkele voorbeelden hiervan zijn Mangools, KWFinder en Google Search Console.

META TITEL EN BESCHRIJVING

De meta titel en beschrijving worden getoond in de zoekresultaten en is dus een (korte) beschrijving over diezelfde pagina. Zoekmachines maken gebruik van deze titel en omschrijving om bijvoorbeeld te bepalen voor welke zoekwoorden jouw pagina getoond dient te worden. Daarnaast is het voor een gebruiker erg gemakkelijk om alvast een (korte) introductie te kunnen lezen over de pagina waar ze naartoe gaan.

Voor de meta titel is het verstandig dat deze overeenkomt met de H1 tag van diezelfde pagina. Voeg het belangrijkste zoekwoord toe aan het begin en vervolgens voeg je ook (delen van) secundair(e) zoekwoord(en) toe. Zonder dat de titel onnatuurlijk lijkt of te veel herhaald wordt. Tot slot moet de titel 60 tekens of minder bevatten. Ook in de beschrijving moet het belangrijkste zoekwoord toegevoegd worden aan het begin met vervolgens enkele secundaire zoekwoorden. Houd daarbij de zoekwoorden binnen de 160 tekens. Schrijf een goede en pakkende introductie, zodat de bezoeker naar jouw website komt.

HEADER TAGS

Net als bij een boek is het bij teksten op een webpagina belangrijk om een structuur te gebruiken. Hiervoor wordt op een webpagina gebruik gemaakt van onder andere H1, H2, H3 tags. Vergelijkbaar dus met het paragraferen van een boek. Door header tags te gebruiken creëer je kwalitatief betere teksten die eenvoudiger te lezen zijn. En goede teksten zijn weer beter voor de lezer en daarom beter voor je SEO.

H1
Voor het opbouwen van een H1 tag moet het belangrijkste trefwoord toegevoegd worden aan het begin. Voeg vervolgens ook secundaire trefwoorden toe, zonder dat dit onnatuurlijk lijkt of te veel herhaald wordt. Houd de H1 tag tussen 20 en 70 tekens en zorg dat die zo gelijk mogelijk is aan de meta titel. Tot slot gebruik je de H1 tag maar eenmalig op een pagina en zorg je dat de kop aansluit bij de zoek intentie van de gebruiker.

H2/ H3
Voor het opbouwen van de overige tags zet je het belangrijkste zoekwoord in de eerste en laatste H2. Voeg aan de overige H2’s de secundaire zoekwoorden toe. Houd ze tussen de 20 en 60 karakters. Gebruik tot slot zoveel H2’s en H3’s als nodig. En voeg in de H3 tags trefwoord variaties en synoniemen toe.

HOOFDCONTENT

Voor de hoofdcontent is het belangrijk om in de eerste 100 woorden een introductie te schrijven waar het artikel over gaat en waarin de bezoekers intentie wordt bevestigd. Zet ook in de eerste 100 woorden trefwoorden, waarvan de belangrijkste zo vroeg mogelijk staan.

Binnen de hoofdcontent gebruik je, ten minste 2-3 keer bij een tekst van 1000 woorden, primaire en secundaire trefwoorden. Indien de tekst langer is dan 1000 woorden, dan gebruik je het 4-5 keer. Verspreid daarnaast het gebruik van trefwoorden.

Tot slot schrijf je binnen de laatste 100 woorden een samenvatting van het artikel. Gebruik hierbij ook weer de primaire en secundaire trefwoorden, de positie maakt niet uit.

PAGINA URL

Gebruik voor de pagina URL-naam een exact trefwoord en voeg daar secundaire trefwoorden aan toe. Gebruik daarnaast koppeltekens en geen underscores. Verwijder ook de getallen, tenzij het trefwoord deze bevat.

AFBEELDING

Tot slot moet er nog rekening gehouden worden met de afbeelding. Uiteraard moet de afbeelding er aantrekkelijk uit zien, maar ook de bestandsnaam en ALT-tekst is een belangrijk onderdeel voor je SEO. Zorg er namelijk voor dat het trefwoord vermeld wordt in de bestandsnaam. En er per primair en secundair trefwoord een eigen afbeelding is met dezelfde bestandsnaam. Maak gebruik van koppeltekens en geen underscores. Zorg er ook voor dat de bestandsnaam (zoveel mogelijk) hetzelfde is als de ALT-tekst (de beschrijvende woorden hoeven niet gebruikt te worden). In de ALT-tekst beschrijf je de afbeelding nauwkeurig en vermeld je het trefwoord. Plaats het zoekwoord vooraan (indien mogelijk) en houdt het kort. Tot slot, voeg geen “afbeelding van” toe aan de ALT-tekst.

Zo zijn er dus vele richtlijnen en basisprincipes om aan een goede SEO te voldoen en hiermee hoog te scoren in de zoekmachine. Om dit voor jou uit handen te nemen helpen wij je graag met het optimaliseren van jouw website op SEO-gebied. Daarnaast kunnen wij je ook van dienst zijn voor het verzorgen van SEA, want ook dit zorgt voor het verbeteren van je SEO. Bekijk al onze online marketing diensten en neem contact met ons op! Wij maken ons graag druk om het succes van jouw onderneming. Zo groeien we samen verder!

Meer over SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

SEA SEO

Google weert Google ADS voor loodgieters

Google verbiedt loodgieteradvertenties in Nederland, leidend tot focus op SEO en positieve recensies voor online zichtbaarheid.

Jens Koreman
Teamlead - SEO
De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

SEO

De belangrijkste Google ranking factoren in 2024

Het recente SEMRush-rapport over rankingfactoren biedt inzichten die we graag willen delen.

Jens Koreman
Teamlead - SEO