Waarom verkopen op marketplaces?

Steeds meer consumenten starten hun klantreis bij grote e-commerceretailers als bol.com, Amazon en eBay in plaats van bij Google. Deze verandering heeft er dan ook voor gezorgd dat steeds meer verkopers hun weg naar deze marketplaces vinden. Maar wat houdt zo een Marketplace precies in, is het voor jouw bedrijf ook interessant en hoe verkoop je je product het best?

MARKETPLACES

Een online marketplace is een e-commerceplatform waar externe verkopers samen komen om hun producten en diensten te verkopen aan bezoekers van het platform. De marketplace fungeert dus eigenlijk als een ‘tussenpersoon’ tussen de consument en de externe verkoper. Door de grote naamsbekendheid van deze e-commerceplatformen zijn er dus vele bezoekers/ klanten te vinden. DIt maakt het makkelijker voor jou als ondernemer om een grote doelgroep te bereiken. Belangrijk om te weten is dat je bij de verkoop op een online marketplace vaak een klein percentage van je inkomsten afstaat aan het platform.

ZIJN MARKETPLACES INTERESSANT VOOR JOUW BEDRIJF?

Voordat je start met het verkopen op een marketplace is het belangrijk om te onderzoeken waarop je wilt verkopen. Wil je vooral binnen Nederland verkopen of ga je het liefst internationaal? Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met het logistieke proces. Bij enkele marketplaces kan voorraad opgeslagen worden (tegen een laag tarief) en verzorgd het platform de verzending. Je kan er ook voor kiezen om dit zelf te regelen. Het derde punt wat een marketplace interessant kan maken voor jou bedrijf is dat je hierdoor niet hoeft te investeren in een nieuwe webshop en veel consumenten hun weg al weten te vinden naar dit platform. Met het verkopen op een marketplace krijg je een extra verkoopkanaal erbij. Houdt er rekening mee dat dit extra kanaal naast een hogere omzet, ook meer tijd en kosten met zich mee brengen. Overweeg daarom goed of het voor jouw business geschikt is om op platformen te verkopen.

HOE VERKOOP JE JE PRODUCT HET BEST?

Als je dan eenmaal de stap hebt gezet om te gaan verkopen op een marketplace is het goed om te weten hoe je je producten het best verkoopt. Als eerst is het belangrijk dat je altijd de ‘Buy box’ weet te bemachtigen. Met de buy box, oftewel koopblok, wordt jouw product altijd bovenaan of als eerste op de pagina vertoond. Dit zorgt ervoor dat klanten die niet te lang op zoek willen gaan naar een product direct bij jouw artikel terecht komt en hierdoor de kans groot wordt dat de consument bij jou koopt. Op Marketplaces kunnen namelijk meerdere verkopers eenzelfde artikel verkopen en kan de klant kiezen bij wie die koopt. Maar heb jij de buy box bemachtigd, dan wordt jouw artikel als meest relevant gezien en als best vertoont. Maar hoe verkrijg je dan de buy box? Om de buy box te bemachtiging wordt er door marketplaces gebruik gemaakt van een algoritme. En enkele facetten uit dit algoritme zijn prijs, levertijd en service.

Prijs

Om de buy box te kunnen bemachtigen is een goede prijs voor de consument erg belangrijk. Door een betere prijs te bieden dan concurrenten zullen meer consumenten jouw artikel willen kopen en wordt jouw artikel hierdoor relevanter voor marketplaces om in de buy box te plaatsen. Uiteraard gaat door het voeren van een lagere prijs je marges ervan af en wordt dit dan ook direct al als een van de grootste nadelen bij het verkopen op marketplaces gezien.

Levertijd

Om de consumenten zo vaak mogelijk terug te laten komen op het platform, willen marketplaces zo een snel mogelijke levertijd. Hierdoor is het belangrijk dat jij ook zo snel mogelijk kan leveren tot soms wel binnen één dag. Dit kan zorgen voor een ingewikkeld proces en daardoor bieden enkele marketplaces ook een ‘fulfillment service’. Hierbij wordt het complete logistieke proces uitgevoerd door de marketplace en betaal jij alleen een commissie.

Service

Het is belangrijk dat jouw verkoopkanaal een goede service biedt. Door het ontvangen van positieve reviews, klantvragen snel beantwoord en zorgen dat producten altijd goed en snel geleverd worden, zorg je ervoor dat jouw verkoopkanaal een goede beoordeling ontvangt. De beoordelingen hebben ook invloed op de het verkrijgen van de buy box. Daarnaast straalt een hoge beoordeling vertrouwen uit en zorgt dit ervoor dat consumenten sneller een een product kopen.

SPONSORED PRODUCTS

Ook kan er op marketplaces gebruik gemaakt worden van Sponsored Products. Hierbij zet je (betaalde) advertenties op een product of productgroep en worden deze producten bovenaan de zoekpagina weergeven, maar ook op andere plaatsen binnen het platform. Hierdoor vallen jouw producten beter op en is de kans ook groter dat een consument bij jou besteld. Met Sponsored Products kan je zelf instellen op welke zoektermen je gevonden wilt worden en betaal je alleen als iemand op je artikel klikt. Gebruik maken van Sponsored Products is vrijwel altijd aan te raden. Het helpt namelijk ook je organische posities binnen het platform te behouden doordat het algoritme van Amazon en Bol kijken naar het aantal kliks en conversies.

Meer over weten? Neem contact op en wij vertellen je er graag meer over!